na Wczasy nad morzem

wczasy, wakacje, urlop

[1]  2  3  4  ... 5  Następna >

Niewykluczone, że w czasie pobytu nad morzem uda nam się zobaczyć...

22 stycznia 2013r.

Niewykluczone, że w czasie pobytu nad morzem uda nam się zobaczyć także morświna. Z kształtu ssak ten do złu­dzenia przypomina rybę. Ciało jego jest tak samo wrzecionowate, zakończone rozwidloną płetwą ogonową. Jednak płetwa ta ustawiona jest u morświna poziomo, podczas gdy u ryb — pionowo. Ciało morświna pozbawione jest owłosienia. Jest ono białawe od spodu, z wierzchu zaś ciemne, z lekkim metalicznoniebieskim odcieniem. Od swojego krewniaka delfina różni się morświn krótszym i bardziej zaokrąglonym pyskiem oraz mniej towarzyskim trybem życia. Rzadko trzyma się stadami, podczas gdy delfin wędruje najczęściej w gro­madzie.

Miejscowość Rowy

28 lutego 2013r.

ROWY Jest to drugi punkt "wypadowy" do Słowińskiego Parku Narodowego. Wieś rybacka, licząca ok. 250 mieszkańców, położona u ujścia do morza rzeki Łupawy, przepływającej przez jezioro Gardno. Dojazd ze Słupska samochodem lub autobusem PKS ok. 32 km dobrą drogą. Droga malownicza — zwłaszcza jej ostatni odcinek, gdy spomiędzy lasów wybiega na rozległą równinę pokrytą łąkami i pastwiskami. Z prawej strony w oddali widnieje jezioro Gardno.

Łeba

ŁEBA Jest to największa i najbardziej uczęszczana miejscowość na obrzeżu Parku, z której też najliczniejsze rzesze turystów rozpoczynają zwiedzanie Parku. Połączenie z resztą kraju ma Łeba wyjątkowo dogodne. Leży ok. 32 km na północ od Lęborka. Dojazd zarówno koleją, jak też autem lub autobusem PKS wygodną i malowniczą drogą. W sezonie letnim, poza pociągami lokalnymi z Lęborka lub Wejherowa — dochodzą do Łeby pociągi pospieszne bezpośrednio z Warszawy i .z Bielska.

Szlak Północny czerwony

28 lutego 2013r.

SZLAK PÓŁNOCNY — CZERWONY (40 km) Początek swój bierze w Łebie. Od dworca kolejowego skręcamy w lewo i idziemy drogą do Rąbki 2,5, km (opis trasy str. 58). W Rąbce jest ostatni punkt, dó którego można dojechać samochodem. Tutaj pojazdy należy pozostawić na parkingu. Po przejściu rogatki wchodzimy na drogę betonową, wybudowaną przez Niemców w czasie II wojny światowej dla dojazdu do zlokalizowanej wśród wydm wyrzutni pocisków rakietowych V~2.

Szlak Południowy żułty

SZLAK POŁUDNIOWY — ŻÓŁTY (38 km) Z Łeby wychodzimy ul. Kościuszki na szosę w kierunku Lęborka. Na drugim kilometrze skręt w prawo i drogą dochodzimy do wsi Zarnowska (4 km od Łeby). Idziemy przez wieś drogą w kierunku południowo-za-chodnim, przechodzimy przez kanał melioracyjny i osiągamy granicę Słowińskiego Parku Narodowego, oznaczoną- tablicą. Droga rozwidla się — udajemy się prawym odgałęzieniem, oznaczonym żółtymi znakami.

Szlak łączący czarny

28 lutego 2013r.

SZLAK ŁĄCZĄCY — CZARNY (połączenie szlaku żółtego z czerwonym, 4,5 km) Trasa rozpoczyna się w Gardnie Wielkiej. Z centrum wsi schodzimy ulicą Bałtycką do brzegu jeziora Gardno. Skręcamy w prawo i idziemy wzdłuż brzegu jeziora drogą wysadzaną starymi wierzbami przez rozległą płaszczyznę łąk i pastwisk. Jezioro oddala się i staje niewidoczne, wobec niskiego położenia drogi i szuwarów przybrzeżnych. Zbliżamy się do rzeki Łupawy i przechodzimy po moście drewnianym (ok. 2,5 km od Gardny). Dochodzimy do murowanego budynku przepompowni. Znajdujące się tam pompy przelewają wodę z niżej położonego kanału melioracyjnego do jeziora.

Historia Pucka

HISTORIA I ROZWÓJ PRZESTRZENNY PUCKA Na wysokim brzegu Zatoki, zwanej przez miejscowych Kaszubów Małym Morzem, Puckim Wikiem lub Pucką Kałużą, leży stare rybackie miasteczko Puck. Jego charakterystyczna sylwetka, z niewielkim portem i piętrzącą się ponad dachami domów bryłą gotyckiego kościoła, zachwyca każdego, kto choć raz przemierzył trasę z Gdańska na Półwysep Helski. Tę malowniczość zawdzięcza miasto swemu położeniu na wysoczyźnie morenowej zwanej Kępą Pucką. Ową Kępę, stanowiącą część Pobrzeża Kaszubskiego, od północy i południa ograniczają podmokłe pradoli-ny dwóch rzek — Płutnicy i Redy — mających swe ujścia w Zatoce. Pierwsza z nich: Płutnica — według etymologów — dała swoją nazwę miastu zapisywaną w dokumentach jako Puyczk, Puzch, Putzc, Puczk, Pucz, Puczsco, Pucze, Puczker, Puwczig, Pawezk, Pa-uczike, Powczik, Putzig. Kwestia pochodzenia nazwy tej rzeki nie jest jednak do dziś rozstrzygnięta.